חיפוש עבודה

תיאום מס

תוכן [ הסתר ]

תיאום מס הוא הליך לו מחויב כל עובד שכיר בישראל, העובד בשני מקומות עבודה מקבילים, או עובד המחזיק במקור הכנסה נוסף, מלבד עבודתו, המצריך תיאום מס. במאמר הבא, נבאר מושגים מרכזיים בנושא תיאום מס, ונברר מהו התהליך הפרוצדוראלי הכרוך בתיאום מס הכנסה.

מהו תיאום מס ?

בשל העובדה כי שיטת המס בישראל הינה פרוגרסיבית, אזי כי ככל שהכנסתו של אדם הינה גבוהה יותר, כך גדל אחוז המס המוטל על הכנסתו.

לפיכך, עובד המועסק בשני מקומות עבודה, חייב לבצע תיאום מס, כך ששיעור המס יחושב לפי הכנסתו הכוללת (משני מקומות העבודה גם יחד).

מדוע כדאי לעשות תיאום מס ?

שכיר, העובד בשני מקומות עבודה במקביל, אשר לא דאג להסדרת פעולת תיאום המס עם מעסיקו, יאלץ לשלם מס הכנסה בשיעור של 47% ממשכורת הברוטו, סכום מס הגבוה משמעותית משיעור המס אשר היה מוטל עליו, אילו היה מסדיר את פעולת תיאום המס. לכן, חייב השכיר לראות בפעולת התיאום אינטרס אישי כלכלי מובהק.

כיצד ניתן לעשות תיאום מס ?

ישנן שלוש אופציות עיקריות לביצוע תיאום מס:

  • פקיד שומה - הגשת דו"ח שנתי (הכולל טופס 116) למשרדי מס הכנסה של פקיד השומה האזורי.
  • מייצג - הגשת דו"ח שנתי למס הכנסה באמצעות מייצג, קרי: יועץ מס או רואה חשבון.
  • מעסיק - פנייה למעסיק (בעבודה המרכזית) בבקשה לצרף את ההכנסה ממקום העבודה המשני ואת שיעור המס המנוקה ממשכורתו על ידי המעביד המשני, לחישוב המס החודשי שנעשה במקום העבודה המרכזי.

אילו טפסים נחוצים לצורך תיאום מס ?

הטפסים הנחוצים לצורך ביצוע תיאום המס הנם כדלקמן:

  • כאשר מדובר בתיאום מס הכנסה, הנעשה באמצעות פקיד שומה, על העובד למלא טופס 116 ולהצהיר על כל מקורות ההכנסה העומדים לרשותו, כולל דמי אבטלה או קצבאות.
  • כאשר מדובר בתיאום מס הכנסה, הנעשה על ידי המעסיק, על העובד לציין את מקורות ההכנסה הנוספים על גבי כרטיס העובד, עליו הוא חותם עם תחילת עבודתו.
  • לקבלת הקלה במס ולעריכת תיאום מס על-ידי פקיד שומה יש למלא טופס 116

הכולל הצהרה מפורטת על כל מקורות ההכנסה, ואף פירוט ההכנסות מדמי אבטלה וקצבאות.

אילו אישורים יש לצרף לטופס 116 לצורך ביצוע תיאום מס ?

המסמכים אותם יש להגיש בעת הסדרת פעולת תיאום המס הנם הבאים:

  • צילום של תלושי המשכורת.
  • במידה ותלושי המשכורת אינם בהישג ידך, עליך להביא אישור מהמעסיק, המפרט את גובה השכר ואת אופי ההעסקה.
  • אישורים על מקורות הכנסה נוספים העומדים לרשות העובד (כולל דמי אבטלה או קצבאות).

לסיכום, על מנת לא להימנע ממצב של תשלום מס הכנסה עודף, הקפידו להסדיר בצורה מאורגנת את התהליך הבירוקראטי של תיאום מס.