חיפוש עבודה

כתיבת קורות חיים

תוכן [ הסתר ]

כתיבת קורות חיים היא פונקציה מהותית והכרחית לתהליך חיפוש העבודה. לפיכך, כתיבת קורות חיים נכונה עשויה להגביר את סיכוייו של המועמד בצורה כפולה הן בצליחת הסינון הראשוני של החברה המעסיקה והן בקבלת ראיון העבודה הנכסף. ואומנם, לא די ביישום נכון של פורמט קורות החיים המקובל אלא יש להקפיד על ניסוח ענייני, קולע, אטרקטיבי ואפקטיבי של קורות החיים, כדי להעניק בולטות למסמך קורות החיים של המועמד על פני האחרים. אי לכך, חשוב לדעת מהם כללי הזהב בכל הקשור לתחום כתיבת קורות חיים. היות וקיימת השפעה מכרעת לאופן כתיבת קורות החיים, המאמר הבא מבקש לשרטט את הקווים המנחים של כתיבת קורות חיים מנצחים. אולם, טרם נחשוף את המדריך לכתיבת קורות החיים, נברר תחילה

מהי תכליתו של מסמך קורות החיים?

אם כן, מסמך קורות החיים הנו כרטיס הביקור של המועמד. מטרתו של מסמך זה הוא להעניק הזדמנות כפולה למועמד בצליחת המיפוי הראשוני שמבצע המעסיק, ובקבלת הזמנה לראיון עבודה.

במסמך קורות החיים, מפורטים פרטים שונים על המועמד, כגון: פרטיו האישיים, השכלתו, ניסיונו התעסוקתי, שירותו הצבאי, שפות בהן הוא שולט ועוד.

כמו כן, חשוב להקפיד, כי מסמך קורות החיים יהיה תמציתי, ענייני, אסתטי ואטרקטיבי, ולכן, מוטל משקל רב על אופן כתיבת קורות חיים, זאת לנוכח העובדה, כי קורות החיים הם המדד הראשוני לקביעת התאמתו של המועמד לפרופיל המשרה.

אילו פורמטים של מסמכי קורות חיים יש ?

ככלל, קיימים שני פורמטים של מסמכי קורות חיים:

הפורמט הראשון, הנו הפורמט הכרונולוגי, הסטנדרטי והנפוץ בשוק העבודה בישראל.

בפורמט זה, יוצגו פרטי ההשכלה, הניסיון התעסוקתי וההישגים המקצועיים באופן כרונולוגי, כלומר על פי סדר זמנים יורד (מההווה לעבר). מטרת הפורמט להציג את התקדמותו של המועמד לאורך שנות הקריירה שלו, וכך להדגיש את ההישגים שקטף ואת כברת הדרך שצלח. מלבד עובדות אלו, הפורמט הכרונולוגי, מתאים יותר עבור מועמדים המעוניינים להישאר בתחום עיסוקם הנוכחי.

הפורמט השני, הנו הפורמט הפונקציונאלי, הפחות מקובל בשוק העבודה בישראל. פורמט זה, מאפשר למועמדים הנמצאים בתחילת דרכם המקצועית (שלא צברו ניסיון רב בשוק העבודה) או לעובדים המעוניינים בהסבה מקצועית, להציג את סל הכישורים המקצועיים, ההשכלה וההישגים שצברו, רק במידה והם רלבנטיים לפרופיל המשרה המבוקשת, זאת במטרה "לחפות" על נקודות החולשה של המועמד, ולהדגיש את ההיבטים הרלבנטיים ביותר למשרה.

מהם הקריטריונים הכלולים במסמך קורות חיים?

בעת כתיבת קורות חיים, יש לכלול את הסעיפים הבאים, על פי סדר הופעתם:

  • פרטים אישיים: בסעיף זה, עליכם לציין את פרטיכם האישיים לרבות: שם +שם משפחה, כתובת מלאה, שנת לידה (או גיל), מצב משפחתי (לא הכרחי), מספר טלפון (בבית ובנייד), כתובת ה- E.MAIL ובמידת הצורך יש לציין את סוג רישיון הרכב.
  • השכלה: בסעיף זה, עליכם לציין את שם המוסד (האקדמי או התיכוני) בו למדתם, סוג התואר או התעודה שרכשתם, תחום הלימוד העיקרי, וציון השנים בהם למדתם.

סדר הכתיבה יהיה כדלקמן: תחילה יופיעו התארים האקדמיים (תארים "גבוהים") ורק לאחר מכן התארים "הנמוכים" יותר (כגון תעודת בגרות), כאשר החל מקבלת התואר הראשון והלאה, ניתן לוותר על ציון לימודי התיכון.

(למשל: 2005-2008: אוניברסיטת תל אביב, החוג לכלכלה ומנהל עסקים, תואר ראשון).

  • קורסים והשתלמויות: בסעיף זה, עליכם לציין קורסים או השתלמויות מקצועיות שעברתם, תוך ציון שם המוסד בו הועבר הקורס, וסוג התעודה שקיבלתם.
  • שירות צבאי: יש לפרט את תפקידכם בשירות הצבאי, או הלאומי, את זמן השירות והדרגה אליה הגעתם בעת שחרורכם.
  • ניסיון תעסוקתי: בסעיף זה, יש לציין את העבודות בהן עבדתם, מהעבודה האחרונה שביצעתם עד לעבודה הראשונה שביצעתם, זאת תוך ציון תקופת העבודה, סוג התפקיד, תיאורו ומהותו (חשוב לציין מהם ההישגים שצברתם בתפקיד, וכיצד תרמתם להשגת יעדי החברה בה עבדתם). בנוסף, הקפידו להשמיט עבודות זמניות, שאינן רלבנטיות למשרה המבוקשת.
  • שפות: יש לפרט את השפות בהן אתם שולטים, תוך ציון סוג השפה ורמתה, כאשר ישנן ארבע רמות: שפת אם, רמה גבוהה (דיבור, קריאה וכתיבת השפה), רמה בינונית ורמה בסיסית (דיבור בלבד או דיבור בסיסי של שפה).
  • שונות: בסעיף זה ניתן לפרט על שליטה בתוכנות מחשב, ומעלות נוספות העשויות להיות רלבנטיות למשרה.

מכל מקום, בעת כתיבת קורות חיים יש להקפיד על מבנה מסודר של קורות החיים, על ניסוח נכון ועל אסתטיות המסמך, כאשר אורך המסמך לא יעלה על שני עמודים.

טיפים למען כתיבת קורות חיים מנצחים:

על מנת ליצור מסמך של קורות חיים איכותיים, ענייניים ואטרקטיביים, כדאי לעקוב אחר הטיפים הבאים למען כתיבת קורות חיים מנצחים.

  • כתיבת קורות חיים צריכה להיעשות בהתאם לסדר הכרונולוגי המומלץ (מההווה לעבר) ובהתאם לסעיפים המבוקשים (פרטים אישיים, השכלה, קורסים והשתלמויות, שירות צבאי, ניסיון תעסוקתי וכו').
  • יש להקפיד על כתיבה עניינית, נהירה, קצרה ואטרקטיבית, שתעניק למועמד בולטות ועדיפות על פני קורות החיים של המועמדים האחרים.
  • רצוי להתאים את מסמך קורות החיים לפרופיל המשרה, ולציין תחילה את העבודות הרלבנטיות ביותר לפרופיל המשרה (גם אם לא מדובר בעבודה האחרונה שביצעתם), במקרה שכזה כתבו את העבודות האחרות תחת סעיף נפרד של ניסיון נוסף.
  • הימנעו משימוש מרובה במילה "אני" ונגזרותיה.
  • בעת כתיבת קורות חיים רצוי גם לצרף מכתב מקדים, שהוא מעין מכתב שיווקי שמטרתו לתאר בקצרה מדוע אתם המועמדים הראויים למשרה, כיצד אתם עשויים לתרום לחברה, וכך לגרום למעסיק הפוטנציאלי לקרוא את קורות חייכם.
  • בעת כתיבת קורות חיים חשוב להימנע משגיאות כתיב, תחביר, דקדוק לא נכון, ושימוש בראשי תיבות, משום שהדבר עשוי לחבל ברושם הראשוני, שמותיר המועמד על המעסיק, ולכן חשוב לבצע הגהה טרם שליחת קורות החיים, ואף לקבל חוות דעת מקצועית מפי יועץ או מומחה בתחום ההשמה ומשאבי האנוש.
  • תארו את תפקידכם באופן אובייקטיבי, אם כי נסחו את התפקיד באופן אטרקטיבי והדגישו את תרומתכם לחברה בה עבדתם.
  • בעת שליחת קורות החיים, ציינו בתחילת העמוד את שם התפקיד ומספר המשרה אליה אתם פונים.
  • לאחר ששלחתם את קורות החיים, וודאו כי אם הם אכן התקבלו באמצעות שיחת טלפון, והימנעו משליחה מרובה של קורות חיים אל אותו גורם, הדבר עשוי לחבל בסיכוייכם כמועמדים ראויים למשרה.

לסיכום, כתיבת קורות חיים היא הצעד הראשון בתהליך חיפוש העבודה, ולכן מחייבת את המועמד להקפיד על כללי כתיבת קורות חיים, וכך למעשה יוכל להגביר את סיכוייו בקבלת זימון לראיון עבודה.